Jeg blir så lenge de vil ha meg

I Support-disken på Power Vestby møter jeg en hyggelig mann bak et stort skjegg. Torgeir Johansen hilser meg vennlig og praten er i gang. Det er vanskelig å tenke seg at han for 3 år siden slet med sosial angst og depresjon.

Det var utfordrende
Hans utfordringer gjorde det vanskelig å komme inn i arbeidsmarkedet. Han var usikker på hvor mye han klarte å bidra med i en jobb. Han hadde søvnproblemer og følte ikke at han hadde kontroll på livet. Gjennom Follo Futura startet han forsiktig med 20 % oppmøte. Det ble utarbeidet mestringsplaner for å øke oppmøtet. Han startet på lageret hos Power for å unngå å treffe for mange kunder. Målet var å jobbe seg opp til 50 % oppmøte.

Det magiske øyeblikket
Follo Futura fulgte opp jevnlig på arbeidsplassen og han fikk jobbe med noe han var interessert i. Han elsker å fikse duppedingser og hjelpe kundene med tekniske problemer. Med depresjon er usikkerhet vanskelig, forklarer han. Derfor blir stabilitet og forutsigbarhet viktig. Dette økte gradvis hos Power og han følte at han mestret jobben.

Johansen viser fram de nyeste mobiltelefonene
Johansen viser fram de nyeste mobiltelefonene

-En dag sa sjefen til meg: Den kunden der, den klarer du fint å betjene. Det var et spark i baken og jeg hoppet i det. Det var et stort sprang, men jeg mestret det. Den følelsen var god. Jeg fløt på den og kunne ta videre skritt. Han omtaler det som et magisk øyeblikk. -Timingen var perfekt. Hvis det hadde blitt en nedtur kunne utviklingen gått mye saktere.

Senere ble det utlyst en ledig stilling i support og han tok sjansen på å søke etter å ha forhørt seg med sjefen. Gjennom arbeidet på lageret hadde han samtidig lært seg mye om hvordan de jobber med support og registrerer saker.

Han fikk stillingen og har vært i 100 % jobb i over 3 år nå. -Jeg er fortsatt ikke helt frisk, men jeg er frisk nok til å klare å jobbe i 100 % stilling.

Stabil og lojal arbeidskraft
Han har ingen planer om å skifte arbeidsplass. Han trives godt på Power. Når han trengte det, ble han sett og han opplever at de ansatte bryr seg om hverandre. Folk er på tilbudssiden. Det går veldig bra for butikken og han mener det har noe å gjøre med det gode miljøet. Han opplever at bedriften har tatt godt vare på han. Det har ført til at han har stor lojalitet til Power. Framtiden ser lys ut.

-Jeg blir i Power så lenge de vil ha meg.