Hos Baker Brun i Bogstadveien baker de over 3000 ferske bakervarer hver dag. Da trenger de dyktige folk til å gjøre jobben. Bakeren har valgt å bruke en kombinasjon av Follo Futura og Stepp Inn for å få tak i arbeidskraft. Follo Futura formidler folk fra NAV til jobb, mens Stepp Inn er et rekrutteringsbyrå med tjenester som blant annet bemanning, rekruttering og omstillingstjenester.
Vi møter Magnus Brun ved bakeriutsalget i Bogstadveien omgitt av rykende ferske bakervarer. Hans familie har drevet Baker Brun siden 1827 og er Norges eldste familiebakeri. –Det preger måten vi jobber på og hjelper hverandre. Han ønsker at de ansatte skal føle seg som en familie der de tar vare på hverandre. Derfor passer det godt å ta i mot mennesker i arbeidspraksis som har vansker med å komme inn på arbeidsmarkedet. –Vi finner styrkene deres. Alle mennesker har noe genuint i seg, noe som de er gode på. Det gjelder å dyrke dette og få det fram.
Det er mange forskjellige yrker i et firma. Han viser fram bedriften og vi hilser på kontoransatt, butikkmedarbeidere, bakermester, konditorer, lærlinger og sjåfør. Magnus Brun er en energisk leder. Han forteller om de unike egenskapene ved hver ansatt og jeg får inntrykk av at de alle er verdensmestere innen sitt felt. Han vektlegger betydningen av at hver ansatt skal få mulighet til å utvikle seg selv og ha frihet til å prøve nye ting. Bakermesteren har utviklet et luftigere brød. Konditoren har utviklet en sjokoladekake helt fri for allergener og gluten.
Arbeidspraksis som rekrutteringskanal har vært forsøkt med hell innen renhold og kontor. -De som kommer til meg gjennom arbeidspraksis, trenger mer tid på å komme inn i arbeidet. De ønsker ofte selv en gradvis tilnærming til arbeidet og vi tilrettelegger etter deres behov. Etter hvert utvikler de seg til å bli gode arbeidstakere. Brun ser en fordel i at vi er forskjellige. Forskjellige behov, personligheter og styrker gjør at vi kan drøfte en sak fra forskjellig ståsted. Det blir lite utvikling om vi alle er enige. Alle er underlagt et kvalitetssystem som sikrer kvaliteten uavhengig av tilrettelegging.
Andre ganger trenger han folk som kan yte fullt fra første dag. Da kontakter han Stepp Inn som formidler arbeidskraft.
-Fordelen med Follo Futura og Stepp Inn er at de kjenner bedriften godt og forstår mine behov. De vet hva jeg er ute etter.
Are Strandbakken (HR rådgiver i Follo Futura) forteller at de sammen med søsterselskapet Stepp Inn har utviklet en metode hvor de kartlegger bedrifters arbeidsoppgaver og hva de ser etter hos potensielle arbeidstakere. Jobbsøkere som ønsker arbeidspraksis i en bedrift kartlegges for å se hvem som kan passe inn hos den enkelte bedrift. På den måten sikres at det er den mest optimale jobbsøkeren som presenteres for bedriftene. Tilretteleggingsbehov drøftes med arbeidsgiver og en plan for gradvis utvikling og opplæring lages i samarbeid.
–I tillegg til at Stepp Inn kjenner våre behov godt, kan de finne arbeidstakere til meg raskt, forteller Brun. Når vi får store ordre er det veldig viktig å få noen på plass raskt.
-Vi har veldig god dialog med Baker Brun, opplyser Elisabeth Skoglund Johnsen i Stepp Inn. Det har blitt en personlig kontakt der vi bare er en telefon unna. Det gjør samarbeidet enkelt og greit uten at arbeidsgiver må gjennom en omstendelig prosess for å få tak i arbeidstakere.